Kortslutning i PC-hjärnan och trauma för livet

Folk pratar ju varmt om Mac-datorer men jag (ser framför mig hur alla avföljer nu) AVSKYR Mac. Mest avskyr jag märket för att det får mig att framstå blondare än nödvändigt, vi har nämligen Mac i skolan men hemma har jag PC och det är sjukt förvirrande.

En helt vanlig lektion i skolan ser ut såhär för mig;

1. Okej, dags att sätta igång datorn. Var satt nu den där startknappen igen? Jo juuust det. På BAKSIDAN av skärmen. Funktionellt! (märk ironin)

2. "Logga in med mejl". Mhm. Hur skriver man nu snabel-a då? Ahaaa - efter att ha testat alla kombinationer som finns hittar jag äntligen den rätta kombinationen. Då har jag hamnat så långt från inloggningssidan man kan komma och måste leta mig tillbaka igen.

3. Ska markera en hel sida i Photoshop. Trycker ctrl+a, ctrl+c, ctrl+v i ett svep av gammal vana. Inser för sent att det inte fungerar på Mac. Alla funktioner som finns i världen öppnas samtidigt och det blir kaos.

4. Ja alltså överlag är ju kortkommandona helt skruvade. Hur va det nu? Var ctrl som kringla eller var det shift som alt eller va? Och sen trycker man ändå på alt för där sitter kringla på Mac som egentligen är ctrl på PC men som sitter på ett annat ställe. Ja ni fattar.

5. Okej dags att sätta i sitt USB.... Om man hade kunnat hitta uttagen vill säga. Eller jaha, däär är de! På BAKSIDAN av skärmen. För helvete. 

6. Öppnar mitt USB. Högerklickar och ska klippa ut en fil. Hittar inte hur man gör. Frågar tjejen bredvid mig som är van vid Mac. Hon svarar "Va? Klippa ut? Gör man sånt?". Vill dö en långsam död.

7. Mh lyckligtvis kan man ju kopiera så det gör jag. Fast sen ångrar jag mig och vill ta bort filen igen. Trycker på "delete". Inget händer. Trycker igen. Inget händer. Ger upp och drar möget till papperskorgen.


8. Dags att mata ut USB-minnet igen! För på Mac kan man inte bara dra ut det för då får datorn frispel. Fast.. hur matar man egentligen ut ett USB? Juuuust det, man slänger det i papperskorgen! LOGISKT!

9. Äntligen har jag fått upp mitt första CSS-dokument och ska börja koda. Lärare: "Så skriver ni content {"..... Jahapp. Det finns inte { och } på Macs tangentbord? Fast det är klart. Använder man Mac ska man inte programmera för då kan man ju komma på något bättre än vad de har gjort och det vore ju fruktansvärt.

Känn mitt vrede.


Kommentarer
Sofia - Lever drömmen i LA

tack :D
haha jag fattar inte heller MAC!

Svar: Haha, skönt att höra!
piggelinen.blogg.se

2013-09-28 @ 02:49:47
URL: http://byfia.com
Otto

Hahaha! Ja jag hatar ju också Mac så. Önskar att din blogg hade en gilla-knapp, för i så fall hade jag gillat det här inlägget!

Svar: Haha, heja oss!
piggelinen.blogg.se

2013-09-28 @ 09:30:39
Ellen (alatariel)

Åh gud måste vara så himla jobbigt, haha! Inga av de där funktionerna är ju alls logiska.. helt skit ju x)

Svar: Men ellerhuuur! Som jag njuter av att snacka skit om Mac nu. Hahaha. Men hela grejen med Mac är ju att folk tycker att det är enkelt att använda men jag FATTAR inte hur den på något vis skulle vara enklare än PC? Men så är man ju vanemänniska också..
piggelinen.blogg.se

2013-09-28 @ 10:05:03
URL: http://alatariel.papper.fi
Anders

Trots att jag levt med Macar på underhållsnivå och servernivå under massa år, så fattar jag inte det logiska med macar. Jag kör PC, där allt är så enkelt och logiskt. En sak som du inte tog upp(logiskt nog) är att installera en mac på ett nätverk. man kan göra det som ska och inget händer, man sliter skallen i stycken att det ska fungera, men det gör det inte. Ett dygn senare ringer personen man hjälpt, att macen fungerar med nätverket. Ingen vet hur eller varför.
Folk som "bara" älskar sina macar har dessa för att det är en statuspryl. Jag vet ingen som snackat om varför de valt en mac? För det kan verkligen inte vara för att de tycker att denna dator är logisk. :)

Svar: Haha, så sann kommentar! Eftersom att jag läser grafisk design har i princip alla i min klass Mac, utan att veta varför. Men dyrare och snyggare = bättre? Våra lärare promotar dessutom Mac som bara den, men ifrågasätter man varför kan de inte ge några argument (mer än att "är man designer ska man ha Mac"). Vad jag har förstått är det dessutom totalt värdelöst med Mac om man vill ändra i hårdvaran själv? Nä jag håller mig till PC jag ;)
piggelinen.blogg.se

2013-09-28 @ 14:05:48
URL: http://kungenochslaven.blogspot.se/
Anders

Det är inte för inte att tryckerier, reklambyråer och tidningar har PC för de mesta krävande jobben. ;)

2013-09-28 @ 15:32:50
URL: http://kungenochslaven.blogspot.se/
Rebecca

Asså, jag har längtat så efter att läsa något sånt här! Underbaaaart att någon känner likadant. Vi har också Mac i skolan med alla Adobes program, så drygt!

Svar: Hahaha, känns bra att man inte är ensam!
piggelinen.blogg.se

2013-09-29 @ 18:46:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Follow on Bloglovin