Scones i stekpannan

Det enda negativa med min studentlägenhet är att jag inte har någon ugn. Å andra sidan har det gjort mig till en expert på att omvandla recept från ugn till stekpanna!  

Här har ni ett grymt recept om ni är sugna på scones men inte har tillgång till ugn; 

 


(Ja ni behöver ju alltså inte misshandla era scones sen så som jag har gjort på bilden.)


Recept:

4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör
1,5 dl mjölk

1. Knåda ihop alla ingredienserna till en deg.
2. Platta ut degen i en smord, kall, stekpanna
3. Sätt på plattan på svag värme (jag har 9 steg och sätter min på 4)
4. Lägg på locket något på glänt (jag brukar lägga tändstickor mellan locket och pannan)
5. Grädda i 20 minuter
6. Vänd, grädda i 10 minuter till
7. Ät!

Kommentarer
aina [fotoblogg]

Blir dom lika goda som ugnsbakade scones? :)

Svar: Jomen det tycker jag nog att de blir! Formen är inte lika tilltalade dock ;)
piggelinen.blogg.se

2013-10-02 @ 14:01:21
URL: http://ainaphoto.blogg.se
MY VESTLUND '

MUMS!

2013-10-02 @ 15:17:42
URL: http://WWW.MYVESTLUND.SE
Ellen (alatariel)

Har du ingen ugn? o__O hur klarar du dig? fint verkar det som, för det där ser såå gott ut! ;D

Svar: Haha, det undrade jag också i början! Fast man vänjer sig rätt fort, finns så många maträtter som inte kräver ugn ;)
piggelinen.blogg.se

2013-10-02 @ 18:48:30
URL: http://alatariel.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Follow on Bloglovin